Reiseliv og språk besøker vulkanøya Island

Som en del av programfaget Reiseliv og språk reiste 27 elever og lærere på studietur til Island.

Nordplus Junior - Klikk for stort bileteNordplus JuniorI regi av Nordplus Junior har elevene deltatt i et det nordiske skoleprosjektet «Digitale kulturuttrykk».

De skulle blant annet kartlegge reiselivet på destinasjonen, utforske hvordan bærekraft ble tatt i bruk gjennom utviklingen av opplevelser og bli kjent med den islandske kulturen.

Turen ble i stor grad styrt av elevene, som fikk prøvd seg som vertskap, guider og reiseledere i løpet av oppholdet.

Avreise til Island

Søndag 8. mai 2022 var det endelig på tide å reise til Island. Reiseledere var Johanne og Kaja. Disse gjorde en super jobb og sørget for at alle ble med fra Dombås og Otta til LOFT Vandrerhjem i Reykjavik.

På bussturen fra Keflavik flyplass fikk elevene en innholdsrik og interessant guiding fra Elise og Andrea. På kvelden spiste vi felles middag på Hard Rock Cafe som var etterfulgt av byvandring med guiding fra flere av elevene. Dette gjorde at alle ble bedre kjent med byen Reykjavik.

Heldagsutflukt

Mandag 9. mai var elevene på en heldagsutflukt der vi hadde med oss en kunnskapsrik guide som fortalte både om landskapet, historien og den unike kulturen til Island. Dagens reiseledere var Eline og Karine, noe som innebar at de hadde ansvaret for elevene gjennom hele dagen.

Den gyldne sirkel omfatter tre av Islands mest populære attraksjoner, samtidig som man blir presentert for en rekke andre naturfenomen. Elevene var blant annet innom Thingvellir Nasjonalpark, de geotermiske områdene med aktive geysirer, Gullfoss og «Gamla Laugin» også kalt Secret Lagoon, som var Islands første badekilde.

Vi var også innom en bondegård som drev med gardsturisme, der det var muligheter for å kjøpe is for de som ønsket det. Været var i stor grad fint hele dagen!

En interessant og spennende dag

Tirsdag 10. mai var det reiselederne Dina, Shannon og Lidia som skulle lede gruppa. Siss som jobber på HI hostel Loft hadde et interessant foredrag om kjeden HI Hostel og hvordan de jobber for å fremme bærekraft gjennom «Reuse-Recycle-Reduse».

Senere gikk turen mot Nordens hus der vi fikk lære om Nordisk råd, kultursamarbeidet og bedre forståelse mellom de nordiske landene. Vi hadde gruppearbeid og gode refleksjoner rundt nordisk kulturforståelse.

Neste stopp var Perlan som er et kjent landemerke og en populær attraksjon i Reykjavik. Perlan er en bygning som har seks store aluminiumstanker, der fem av dem inneholder varmt vann som forsyner hele byen. I den ene var det et interessant museum der vi lærte mer om geotermisk varme, topografi, nordlyset og landskapet på Island.

Sky Lagoon er en ny attraksjon på Island. Der blir det utnytta geotermisk varme som inneholder gode mineraler. Det var spennende å sammenligne badekulturen på Island gjennom «Gamla Laugin» med denne nye badeattraksjonen. Dette var en veldig populær aktivitet både blant elever og lærere.

Islandsturisme

Onsdag 11. mai begynte vi dagen med å gå til Promote Iceland. Der vi fikk et spennende foredrag om turismen på Island og hvordan de fikk den opp igjen etter coronapandemien. De fokuserte på markedsføring og har startet opp hashtaggen #AskGudmundur. Målet med dette var at turistene skulle få svar fra en lokal istedenfor å søke rundt på Internett selv.

Vi besøkte også Kvennaskolinn og lærte om det islandske skolesystemet, før vi avsluttet med en runde på Saga Museum der vi lærte om Islands historie.

Kvelden ble avrundet med en frivillig tur på fantastiske Blue Lagoon for de som ønsket det.

Torsdagen er det hjemreise, og vi kommer hjem rene og pene etter både lauging og skrubbing 😄